Samtale med Marianne Moe

Billedkunstner Marianne Moe. Foto: Lumir.no

Billedkunstner Marianne Moe kommer fra Herøy i Nordland og har en MA i tekstilkunst fra kunsthøgskolen i Bergen. Sommeren 2025 inviterte vi den bergensbaserte billedkunstneren til å vise kunstverk sammen med Kristen Keegan. I duoutstillingen på CM7, som er vårt hovedkontor i Bergen, viste Moe tre veggskulpturer i ullfilt. I den forbindelse stilte vi henne noen spørsmål om eget kunstnerskap.

Hvilke materialer og teknikker jobber du med?

Jeg jobber mest med ullfilt. Ullfilt er et stabilt materiale som er lett å forme og bygge til store tredimensjonale flater. Arbeidene får også et malerisk uttrykk. Mine signaturarbeider er laget i min egen tavleteknikk, hvor jeg farger store flak med filt for så å strimle og formklippe filten. Deretter limer jeg filten på høykant slik at det dannes relieff. Farge og struktur er helt sentrale virkemidler i mitt arbeid.

Hvilke temaer interesserer deg i ditt kunstnerskap?

Å utforske og finne nye veier inn i et materiale er kjernen i mitt kunstnerskap. Jeg er inspirert av tradisjonelle tekstiler som båtryer og åklær og er opptatt av landskap og historie, så vel som naturens formasjoner og skiftninger. Det jeg liker med å arbeide med ullfilt som materiale, er at det er kompakt og har gode muligheter til å bli skulpturelt.

Hvordan vet du når et verk er ferdig?

Ofte blir et verk ferdig med en gang, jeg lager en plan og utfører det. Men det kan like gjerne være at det jeg holder på med ikke fungerer slik jeg har tenkt. Da blir det ofte til hauger med elementer eller strimler som blir stappet i en sekk og gjemt bort, kanskje til og med glemt. Når jeg skal lage en ny utstilling starter jeg ofte med å ta frem de uferdige mislykkete prosjektene. Og ofte har arbeidene modnet og kan ferdigstilles. Jeg arbeider også ofte med utgangspunkt i restene fra andre prosjekter, det er særlig mindre arbeider som blir til på denne måten. Å jobbe med utgangspunkt i restekassen kan også være en igangsetter eller en måte å skisse på.

Fortell om verkene du stilte ut hos oss!

Arbeidene jeg stilte ut i mai/juni 2025 er inspirert av Nord-Norge. Fargene og fjellene og også mytene om fjellene er en inspirasjonskilde. Det ene arbeidet er en silhuett av fjellkjeden de syv søstre på Helgeland.

Hvilke prosjekter jobber du med for tiden?

Høsten 2025 er begivenhetsrik. Jeg skal ferdigstille et kunstverk til Tønsberg Tinghus, det er et «kunst i offentlig rom»-prosjekt. Jeg deltar også på Vestlandsutstillingen og utstillingen Kunst Hånd Verk på Nasjonalmuseet, og i Jubileumsutstillingene til Galleri Vedholmen og Kunstnergruppen Temp. I tillegg skal jeg ha en utstilling under ullveko på Den grøne fabrikken på Osterøy. Fremover forbereder jeg også tre utstillinger i 2026, i Oslo og i Nord Norge.

Jeg skal starte nye prosjekter og da er det alltid en periode med løse tråder og vage fornemmelser som styrer arbeidet. Arbeidet mitt er prosessorientert, det kan være en farge eller en form eller et funnet objekt som setter i gang en hel tankerekke. Akkurat nå leser jeg historiske bøker om Helgeland og jeg har arvet min farmors samling av Petter Dass bøker. Der er det mange fine illustrasjoner som jeg ser litt ekstra på akkurat nå.

Hva betyr det for deg å være en av kunstnerne på Leiga?

Det er veldig bra å ha en profesjonell plattform der arbeidene mine kan legges ut for salg. Det betyr også mye at kunsten min blir promotert for publikum på en god måte. Det var en veldig fin opplevelse å stille ut i CM7 sammen med Kristen Keegan.